Kia Ora 2014, Haere Ra 2013

1 januari 2014 - Whangaparaoa, Nieuw-Zeeland

Welcome 2014, Goodbye 2013
Welkom in 2014, Dag 2013

Jaja, daar zitten we dan, we zijn allemaal in het nieuwe jaar! Ik al wat langer dan de meeste van jullie. Hier is het alweer het einde van de middag op 1 januari.
Hier was het een aparte ervaring van een oudjaarsavond. Roxi en Jaimie zouden overkomen met Paris en hun nieuwe pup Bella. Helaas gaf de auto het op die dag en konden ze zelf niet komen. Ik zou ze gaan halen. Uiteindelijk waren ze hier pas rond 7 uur. Toen begonnen we met snacks en snacks en snacks.. John en ik hebben namelijk de avond ervoor tot half 2 in de keuken gestaan om voor te bereiden. Jaimie en Roxi trokken zich terug en hadden het nogal zwaar. Om tien uur kwamen ze dan ons vergezellen en hebben we nog aan de tafel wat verder gegeten. Dat was gelukkig niet een hele maaltijd want dat paste er toch echt niet meer in. Om 11 uur kwamen de desserts op de tafel. Waarvan ik een heerlijke fruit taart had gemaakt. Nog nooit gemaakt, maar hij was super gelukt en niet te slecht voor je lijn. Gaan we dus thuis zeker weer een keer maken. En dan kunnen jullie ook mee genieten. Uhm.. Om 12 uur zaten we dus nog aan tafel te eten en te snacken. 12 uur, wat we op verschillende klokken hebben gedaan. Niks geen algemene tijd. Iedereen zei dus op verschillende tijden gelukkig nieuwjaar tegen elkaar. En uiteindelijk deden we het om 5 over 12 nog eens over, het aftellen en het proosten erbij.. Heel gek. Je merkt aan niks dat het nieuwe jaar begonnen is. Je merkt aan niets dat het een speciale avond is. Dat zegt of iets over dat onze avonden altijd speciaal zijn, of iets over dat het beetje saai was. Ik denk een beetje van allebei. Ik keek naar buiten en ergens ver weg was er voor 1 minuut vuurwerk. Verder bijna niks. Af en toe 3 vuurpijlen die je ergens ver ziet. Dat is een ding wat ik toch wel heel gek vind. Ik weet dat heel veel van jullie in Nederland graag heir zouden zijn zonder vuurwerk, lekker rustig. Maar nee ik vind het niks. Het is een echt traditie en dat is iets wat ik mis. Toen ging de Schotse muziek aan, want ja John komt uit Schotland, en stond iedereen te springen. Heel gek, maar op zich wel een traditie voor John, dus maakt het nog een beetje speciaal. Daarna kinderen naar bed, MET IPAD. En de volwassenen stonden op muziek te dansen.. niet echt mijn ding in de huiskamer. Dus ja.. toen ben ik weggesniekt. Ik voelde me niet erbij betrokken. Allereerst omdat de kids naar bed gingen, roci en jaimi, de buren erica en glen en dan julie en john.. En dan ik. Ik viel er dus een beetje buiten. Ik ben toen weggegaan, ook met voor het eerst een echt heimwee gevoel. Ik miste alle nederlandse tradities, ik miste de GEZELLIGHEID, dat kennen ze in andere landen niet. Verder was ik natuurlijk met een aantal van jullie op whatsapp aan het kletsen en dan mis ik iedereen gewoon erg. Dit zijn van die momenten; het is niet dat er hier iets fout gaat het is gewoon niet wat ik gewend ben en het is iets waar ik graag weer naar terug wil.
Niet een super avond dus, maar nu ik vanmorgen wakker werd ben ik het jaar begonnen met een goed gevoel. Focussen op al het positieve wat alles me te brengen heeft!! Nog twee weken werken en dan twee weken rondtrekken met Vera. Dan vliegen we samen terug naar Nederland en ga ik een hele nieuwe start maken. Nieuw Zeeland wordt dan afgesloten en een nieuw avontuur gaat beginnen. Een nieuwe fase van mijn leven. Ik ga op zoek naar mijn eerste eigen plekje/huisje/desnoods krot.. Ik ga een nieuwe baan vinden, ja ik blijf positief..Ik ga een nieuwe telefoon uitzoeken (en helaas betalen). Ik moet me weer in alle Nederlandse dingen gaan verwikkelen zoals verzekeringen, tandartsbezoeken, enzovoorts. Maar ik kijk er onwijs naar uit. 1 februari is mijn streef datum met een zeer hoge piek vlak ervoor, namelijk 19 januari, wanneer mijn zus op het vliegveld in auckland aankomt en ik haar eindelijk na 15 mnd in mijn armen kan sluiten! En dan ga ik haar alle hoogtepunten van het noordereiland laten zien. De fantastische mensen leren kennen die ik heb mogen ontmoeten. En dan samen de lange emotionele reis richting Zoetermeer volbrengen.
Eerste positieve moment van vandaag, Ik ben mijn dag begonnen met wat toast en als lunch heb ik een heerlijke fruitsalade gemaakt en opgegeten, zonder suiker, alleen puur fruit :) Yummie. Ik denk dat dat best een dagelijks ritueel kan gaan worden. Want ja ik denk nummer 1 op de meeste lijstjes voor het nieuwe jaar, afvallen! Het is hier zo lastig, omdat ik eet wat er in huis is. En het vult hier gewoon allemaal niet. Het is lastig, dus als ik terug kom kan ik veel cakes gaan bakken, maar jullie zullen langs moeten gaan komen om ze te eten, want niet voor mij! Dat is een soort tactiek.. Jullie opvullen meet taart zodat ik niet meer zo opval :)
Nieuwjaarsresolutie: Be positive! Stay positive! Enjoy the good things and let the bad things just go by!

Hei kona mai,
Anja

1. Tante Marianne:
    1 januari 2014
    gelukkig nieuwjaar Anja. Ook van John hier.
    Heel veel succes verder, en heel veel plezier met Vera.
    Goede terugreis en tot ziens.
  2. Wil Hamelinck:
    2 januari 2014
    Hallo Anja, Een heel gezellig en fijn 2014. Nog even en dan zit je mooie avontuur erop. Samen lekker nog genieten met Vera en weer op naar Nederland. Nog veel plezier en dan gauw tot ziens. Liefs en groetjes Wil
  3. Marc:
    3 januari 2014
    Hoi Anja,

De beste wensen voor 2014. En dat je de laatste weekjes nog fijn kan genieten van het gezin. En dan natuurlijk super gezellig reizen met Vera. Tot snel.

Groet, Marc
  4. Colette:
    16 januari 2014
    De laatste dag(en) zijn geteld... (en dat is heel positief).
    Succes met het afscheid van het gezin maar natuurlijk heel veel plezier gewenst met de aankomende vakantie met je zus. ENJOY your stay.
    J en C